بسته به اینکه چه خصلتی در انسان ملکه شده باشد، ادمی می تواند منشا خیر باشد یا شر.
برخی از خصایص نیکو به دلیل آنکه ریشه در فطرت آدمی دارند وقتی در وجود انسان ملکه شده باشد انجام آن سبب می شود تا هم خود انسان و هم دیگران با مشاهده آن احساس خرسندی نمایند ولذا وقتی ادمی به انجام کارهای زشت شهره باشد نمی توان از او انتظار اعمال شایسته و نیک داشت.
در روایتی که در زیر آمده ده خصلت نیکو را از ده نفری که به بدی شهره هستند نباید انتظار داشت.
امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:
1- نباید از شخص متکبر،طمع در نیک نامی داشته باشد
2- نه شخص نیرنگ باز در بسیاری دوستان
3- نه بداخلاق در شرافت(وبزرگی و عزت)
4- نه بخیل در صله رحم
5- نه مسخره کننده مردم در دوستی صادقانه( با آنها )
6- نه کسی که مسایل فقهی کم می داند در قضاوت و دادگری
7- نه غیبت کننده در سلامتی از تعرض مردم
8- نه حسود در آسایش دل
9- نه کسی که برگناه کوچک خرده گیری می کند در آقایی(و سروری و محترم بودن نزد دیگران)
10- و نه مرد کم تجربه ای که رای خود را می پسندد در ریاست.
(بحار ج72ص189)
یکی از گناهانی که می تواند وزر و بال انسان شود و ناشی از عدم کنترل زبان می باشد، ناسزا گویی است. فحش و ناسزا علاوه بر اینکه سخنی زشت است که از دهان خارج می شود حق الناسی است که تا روز قیامت وزر و بال گوینده آن است و کمتر کسی است که بتواند از گوینده ناسزا راضی شود مگر انسانهای بردبار.
برخی از افراد بد دهان نیز در اطراف خود می بینیم که حرف عادیشان فحش و ناسزا شده و خدا نکند کاری برخلاف میل آنها انجام شود که در این زمان فحش و ناسزا را نثار زمین وزمان می کنند.
حضرت علی علیه السلام در خصوص انسانهایی با این ویژگی می فرمایند:
نادان ترین نادانها و یا کم عقل ترین کم عقلان کسی است که به سخن فحش شاداب است(غررالحکم حدیث3199)
این خصلت افراد ،آنها را به انسانهایی حقیر و منزوی تبدیل می کند و در سرای آخرت نیز روی خوشی را نمی بینند و باید پاسخگوی فحاشی های خود باشند
حسینعلی پورافضلی: رنگها می توانند از راههای گوناگونی بر روح ، جسم و روان آدمی تأثیر بگذارند . رنگ لباس، رنگ غذا، رنگ کفش، رنگ مناظر طبیعت و... از این جمله اند که در طب اسلامی به آنها اشاره شده است. حقیقت آن است که دانش روز برای رنگ درمانی حساب ویژه ای باز کرده است. موضوعی که در طب اسلامی مسبوق به سابقه بوده و ائمه علیهم السلام خواص متفاوتی برای رنگها ذکر کرده اند. در طب اسلامی اعتقاد بر این است که هر یک از رنگها دارای طیفی خاص است که با ردیفی از طول موجها ارتباط دارد. حضرت علی(ع) در «نهج البلاغه» به آنها اشاره نموده است و در آیات و روایات توصیه هایی در به کارگیری صحیح از آنها آمده است...
گرچه فواید روزه داری بر کسی پوشیده نیست. به خاطر تقارن این ایام با روزهای گرم و بلند تابستان لازم است تا نکاتی درباره تغذیه مدنظر قرار گیرد.
یکی از مهمترین نکات برای حفظ سلامتی، تنوع در مصرف گروههای اصلی غذایی است. تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزیها، بخش زیادی از رژیم غذایی شخص را در برگیرد. البته همراه با مصرف مواد غذایی، آب را فراموش نکنید. مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیها، سالاد، آب و حبوبات استفاده کرد تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت، مصرف زیاد غذاهای پروتئینی سبب تشنگی میشود. در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه میگیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف کنند...
منابع:
1- حائری مازندرانی، مهدی. شجرة طوبی، ج2: ص 284.
2- مشکینی، علی و... . نصایح: ص 259.
3- پورموسوی، سید جعفر. جوانان و چهل چراغ هدایت: ص 211.
حضرت آیتالله خامنهای در اين مراسم طي سخناني بحث اولویت داشتن جمهوریت یا اسلامیت را بحثی انحرافی و بیمعنا دانستند و خاطرنشان كردند: جمهوریت و اسلامیت دو عنصر جدا از یكدیگر نیستند چرا كه تكیه به مردم و احترام به خواست و رأی آنان، در دل اسلامیت و اتكای به احكام الهی قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی انتقال توأم با آرامش و احترام قدرت و دست بدست شدن مسئولیتهای اجرایی در سالهای پس از پیروزی انقلاب را نشانههایی از ظرفیت تحسین برانگیز نظام برشمردند و خاطرنشان كردند: در این سالها در بخشی از مدیریتها و عملكردهای آنان گاه زاویههایی با مبانی نظام دیده شده است اما انقلاب با هضم درونی این موارد عملاً آنها را در مسیر گسترشِ تواناییهای خود به كار گرفته و با افزایش ظرفیت و تجربه خود، با قدرت بیشتر به راه خود ادامه داده است.
ایشان تكیه بر برنامه قانون مداری و همكاری قوای سهگانه را از ضروریات شكرگذاری نعمت حضور مردم مؤمن ایران در عرصه انتخابات دانستند و دولت و مجلس و قوه قضاییه را به همدلی و یاری یكدیگر فراخواندند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به علاقهمندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان كردند: به موازات این علاقمندان 2 دسته دیگر هستند كه باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده كه در 4 سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی كه با نظام و رئیسجمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم اینگونه عمل شود.
ايشان تاكيد كردند: در زمينهى سياست بينالملل، همچنان كه دولتهاى قبلى اعلام كردند و بعداً هم همينطور خواهد بود، ملت ايران يك ملت صلحطلب است. ملت ايران سرِ ستيزهگرى با هيچ ملتى را ندارد.
** مسئولان اجازه ندهند عدهای بهنام آزادی، بیبندوباری را در جامعه ترویج كنند**
مقام معظم رهبری با اشاره به جریانی كه برای شیوع مفاسد اخلاقی و منكرات در جامعه تلاش میكند خاطرنشان كردند: اسلام مرتكب منكر را نصیحت و هدایت میكند اما برای او حد و مجازات هم تعیین كرده است بنابراین مسؤولان باید با قدرت جلوی جریان فساد و منكرات را بگیرند و اجازه ندهند عدهای بنام آزادی، بیبندوباری را در جامعه ترویج كنند.
ایشان بیاعتنایی مسؤولان به جریان فساد اخلاقی را موجب بدبین شدن و كنار نشستن متدینین و در نهایت تضعیف و شكست نظام ارزیابی كردند و افزودند: مسؤولان باید بگونهای عمل كنند كه اعتماد مردم مؤمن سلب نشود. البته سلب اعتماد به هیچ وجه مجوز قانون شكنی نیست چرا كه قانون شكنی جرم است و بجز در نهی از منكر بصورت زبانی كه در همه احوال واجب است در برخورد با منكرات دیگر باید همه تابع قانون باشند چرا كه اگر روزی لازم شد مردم وارد عمل شوند رهبری به مردم خواهد گفت.
مقام معظم رهبری همچنین مقابله با مفاسد مالی و اقتصادی را از بزرگترین وظایف مسؤولان خواندند و افزودند: همانگونه كه در نامه 8 مادهای به رؤسای قوا گفته شد مقابله با این مفاسد كار بسیار دشواری است و باید با همكاری قوای مقننه و قضاییه در دستور كار دولت قرار گیرد و نتایج عملی آن خود را نشان دهد.
ایشان با تأكید بر وحدت كلمه، تخریب مسؤولان نظام و قوای سهگانه را از بدترین كارها خواندند و تصریح كردند نباید بعلت ضعفی در دولت كلیت آنرا زیر سؤال برد و یا بدلیل قبول نكردن یك حكم قضایی از میان هزاران حكمی كه صادر میشود كل قوه قضاییه را مورد سؤال و اهانت قرار داد و یا مجلس و شورای نگهبان را تضعیف كرد.